Minden ami repül

Repülők

A búcsúzás - Boeing 747

2015. december 17. 10:58 - Szecsei Tamas

"Az öreg óriás"

A Boeing 747, becenevén a „Jumbo Jet”, egyes vélemények szerint a legismertebb repülőgép a világon, az első szolgálatba állított szélestörzsű utasszállító repülőgéptípus. Fejlesztését az a Boeing Commercial Airplanes kezdte meg, amelyik az 1960-as évek – szintén – legnagyobb utasszállító repülőgépét, a Boeing 707-et tervezte. Az új típus elődjénél két és félszer nagyobb lett. 1970-ben állt szolgálatba a Pan American és a TWA színeiben, 37 évig tartotta többek között az egy járaton ülő legnagyobb utaslétszám rekordját, amelyet az Airbus A380-asa döntött meg 2007-ben.

A típus négyhajtóműves, kétszintes felépítésű, utas-, teherszállító és egyéb altípusai készültek. Az utolsónak szolgálatba állított 747–400 altípus meglehetősen magas szubszonikus sebességre is képes (Mach 0,92), három utasosztályon 416 főt, két utasosztállyal 524 főt képes akár 13 470 km-es interkontinentális távolságra elszállítani.

Mivel a Jumbo-sikertörténet felett meglehetősen eljárt az idő, a Boeing jelentősen áttervezve a 747–400-at. Az új 747–8 változatot 2011-2012-re állítja forgalomba, mely jelentős előrelépés lesz a 747–400-hoz képest.

Története

A kereskedelmi repülés kezdetén az álmodozásé volt a főszerep, ennek az álmodozó korszaknak az egyik utolsó szülötte volt a Boeing 747 Jumbo Jet. 1965-ben a Pan American akkori főnöke, Juan Trippe és Bill Allen kockázatos vállalkozásba fogott. Terveik szerint néhány éven belül kifejlesztettek egy új típust amely minden addigi repülőgépnél hatalmasabb, kétszer akkora befogadó képességű volt. A Boeing egy régebbi, elvetett teherszállítógép tervét használta fel kiindulópontnak. A cég Seattle-től északra egy új gyárat épített a Jumbo számára. Az új gyár a világ minden addigi építményénél nagyobb volt. A kapacitáshiány miatt a gyártás több részletét is alvállalkozókra kellett bízni. 1968-ban elkészült az első prototípus, amely az első repülést 1969 februárjában hajtotta végre.

A repülőgép eleinte túl nehéznek és lomhának bizonyult. A súly csökkentésével és erősebb hajtóművekkel orvosolták a problémát, a gép rövidesen világszerte sikeres lett. Jelenleg egyetlen típust gyártanak belőle (2005) a Boeing 747–400-ast.

Típusváltozatok:

747–100

747SP

747–200

747–300

747–400

747 LCF

747–8

 - Kormányzati, kutatási és katonai altípusok

VC–25

A VC–25A az amerikai légierő által üzemeltetett Boeing 747-200B utasszállító repülőgép átalakított változata.

747 SCA

Az első SCA fedélzetén az Atlantis űrrepülőgép

Két 747-est módosítottak a Space Shuttle űrsikló légi szállításához és légköri teszteléséhez

SOFIA

SOFIA az Edwarsd-on 2007 május végén. Jól láthatóak a függőleges vezérsík előtti obszervatórium-ajtók

A SOFIA (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy) a NASA és a német Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt e.V., (DLR) közös kutatási programja.

 

Evergreen Supertanker

Az Evergreen Aviation az egyetlen tűzoltással foglalkozó cég, ahol Boeing 747-est üzemeltetnek.

C–33

KC–33

E–4 Nightwatch

YAL–1


Források:

- Bibliográfia

Típusbúcsúztató: elrepült az utolsó Boeing 747-100

Szerző: Mészáros Balázs | Dátum: 2014.01.09. 14:10

Ismét egy jelentős korszak zárult le a repülés történetében, mivel az Iran Air, Irán nemzeti légitársasága kivonta az aktív szolgálatból a világ utolsó Boeing 747-100 repülőgépét. A Jumbo Jet klasszikus sorozatának követező szériája, a szintén már csak az irániaknál üzemelő 200-as sorozat utolsó tagjai egyelőre tovább repülnek.

  1. január 8-án helyi idő szerint 10:45 szállt fel utoljára az EP-IAM lajstromjelű 35 éves repülőgép, hogy a teheráni Mehrabad repülőteréről immáron utasok nélkül, és már csak három üzemképes hajtóművel mintegy 10 perc alatt átrepüljön a szintén teheráni Imam Komeinire. Az öreg hölgyet a cargo előtéren állították le, ahol várhatóan szétbontják és alkatrészbázisul fog szolgálni a még néhány üzemképes 747-es számára.A Boeing 747-es első változatából (-100 és -100B) összesen 176 db-ot gyártottak, melyekből az Iran Air flottájában 9 db gép fordult meg. Többségüket a ’70-es évek második felében újonnan szerezték be, közvetlenül a gyártótól. Az ominózus EP-IAM lajstromjelű Jumbo 1979-ben készült, hivatalosan B-747-186B típusjellel. Ebből a -100B alváltozatból összesen 9 db épült, 1 db az irániak és 8 db a Saudian Arabian Airlines számára. A „B” a sima -100-as széria megnövelt leszállósúlyú, megnövelt hatótávolságú és megerősített futóművű változata.

    Az EP-IAM kivonása után a Jumbo Jet klasszikus sorozatából még 4 db SP (EP-IAA, -IAB, -IAC és -IAD) 3 db -200 (-IAG, -IAH, -IAI) és egy darab teherszállító -200F (ICD) marad a flottában. Az utasszállító változatok szintén rekordernek számítanak, hiszen más légitársaságnál már nem teljesítenek közforgalmú járatokat ilyen gépek.

EP-IAM Boeing 747-100-as leszállása London Heathrow repülőtérre 2009-ben. Alkatrészellátási problémák miatt azóta Európából már kitiltásra kerültek az Iran Air 747-es gépei.


Bár az Iran Air és a többi iráni légitársaság továbbra is embargó alatt áll - így nem tudnak modern repülőket beszerezni, a matuzsálemi korú gépeket már ők sem tudják tovább üzemeltetni, részben gazdasági okok, részben alkatrészhiány miatt. Ezért állította le tavaly a Saha Airlines az utolsó Boeing 707-est, az Iran Air pedig a 727-esét. Az idős és mára sok szempontból elavult gépek kivonása sajnos ezzel még nem áll le, mivel információink szerint az Iran Air nyári menetrendjében már a 747SP (Special Performance) sem szerepel a Boeing flottából.

A repülés iránt rajongók számára szomorúan kezdődött a 2014-es év. A Boeing 747-100-as leállításával egyidőben, január 6-án vonta ki ötven év szolgálat után a Delta Air Lines a DC-9-eseit, és néhány nap múlva a Biman Bangladesh Airlinesnál szolgáló utolsó DC-10-estől kell búcsút vennünk. Európa utolsó aktív utasszállító A300-as Airbusa pedig április 13-án száll fel utoljára.

Az Airfrance elbucsúztatta útolsó 747-ét 

 

 

komment

Ünnepre hangolódás a Lufthansával !

2015. december 16. 19:03 - Szecsei Tamas

Merry Xmas !

 

  • "Non stop you" - " Mindig önökkel"- ez lenne a Lufthansa célszöveg, mely most is mutassa, hogy a Lufthansa az ünnepekben is gondol utasaira mint ahogy a kisfilmben is látszik...

    ... de mit is tudunk a Lufthansárol ?..

    Története :

    A Lufthansa (németül: Deutsche Lufthansa AG) a hivatalos német nemzeti légitársaság, Európa legnagyobb légitársasága. Székhelye Kölnbentalálható. Bázisai a Frankfurti repülőtér, továbbá MünchenDüsseldorf és Zürich városaiban találhatóak. Alapító tagja az 1997-ben alakult Star Alliance nevű, légitársaságokat tömörítő szövetségnek. A Lufthansa Groupnak jelenleg több mint 117 000 alkalmazottja van világszerte.A mai légitársaságot 1953. január 6-án alapították Kölnben és 1955. április 1-jén kezdte meg a rendszeres közlekedést. A névhasználati jogot és a darumadarat ábrázoló emblémát, valamint zászlót 1954-ben 30 000 márkáért vásárolták meg, a Lufthansa ugyanis nem jogutódja a Harmadik Birodalom 1945-ben megszüntetett, azonos nevű légitársaságának.

    A Lufthansa 1962-ig majdnem 100%-ban állami tulajdon volt. 1966-ban kezdték meg a cég részvényeinek tőzsdei forgalmazását. 1994-ig a Német Szövetségi Köztársaság nemzeti légitársaságának számított, ekkor csökkent a szövetségi tulajdon aránya 50% alá. 1997-re a társaságot teljesen privatizálták.

    Flotta :

     

    A Lufthansa flottája 2014 májusában a következő típusokból áll.
    Típus Szolgálatban Megrendelés Opciók Utasok Megjegyzés
    F C Y Összesen
    Airbus A319-100 32 0 0 138 138
    Airbus A320-200 60 38 168 168
    Airbus A320neo 60 TBA
    Airbus A321-100 20 0 0 200 200
    Airbus A321-200 42 2 5
    Airbus A321neo 40 TBA
    Airbus A330-300 20
    8 48 161 217
    165 221
    Airbus A340-300 19 8 48 165 221
    36 197 241
    0 44 222 266
    Airbus A340-600 24 8 60 238 306
    Airbus A350-900 25 15 TBA Szállítás 2016-tól
    Airbus A380-800 11 3 8 98 420 526 Új szállítás 1 db 2014-ben, 2 db 2015-ben
    Boeing 737-300 13 0 0 140 140 Kivonás 2015-től
    Boeing 737-500 13 120 120 Kivonás 2015-től
    Boeing 747-400 20
    8 80 242 330
    66 278 352
    Boeing 747-8I 12 7
    8 92 262 362 Új szállítás 3 db 2014-ben, 4 db 2015-ben
    80 298 386
    Boeing 777-9X 34 TBA Szállítás 2020-tól
    Összesen 285 209 20

     

               

    2006-ban lerakták a Lufthansa új főhadiszállásának alapkövét Köln Deutz városrészében. 2007 végéig a Lufthansa tervei szerint a pénzügyi osztállyal együtt mintegy 800 munkavállaló átköltözik az új épületbe.

    Vállalati adatok:
  • utasszám (2010): 90 millió
  • kapacitáskihasználtság (2006. január): 75%
  • áruszállítás (2006. január): 1,736 millió tonna
  • alkalmazottak száma (2011. november): 117.000
  • árbevétel (2004-ben): 16,965 milliárd euró
  • A Lufthansa számos szervezeti egysége nem a székhelyen található. A vállalati kapcsolatok, a befektetői kapcsolatok és a média kapcsolatokosztályai a Frankfurti repülőtéren a Lufthansa Aviation Centerben kaptak helyet.


    Lufthansa Boeing 747-400
komment

The New Word of Wizz Air

2015. december 16. 17:23 - Szecsei Tamas

A sok szinű légitársaság

A Wizz Air Hungary Légiközlekedési Kft. egy magyarországi bejegyzésű diszkont légitársaság, melynek tulajdonosa a Jersey szigeten bejegyzett Wizz Air Holdings. Központi irodája a Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren található, míg cégközpontja üzleti megfontolásból Genfben.

 

A vállalat a legnagyobb magyar légitársaság

Története :

A Wizz Airt 2003 júniusában 6 légitársasági, illetve más iparágakban tapasztalatot szerzett szakember az egykor a Malévet irányító Váradi József vezérigazgató vezetésével alakította meg. A légitársaság célja, hogy olcsó utakat biztosítson Kelet-Közép-Európa és Nyugat-Európa között. A fő pénzügyi befektető a közlekedési beruházásokra specializálódott amerikai Indigo Partners társaság volt. Alig három hónappal később a Wizz Airt bejegyezték Londonban, és készen állt a repülésre.

2004. május 19-én szállt fel az első járat Katowicében (19 nappal az Európai Unió bővítése után).

2006 októberében - mindössze 2,5 éves működés után - már 5 milliomodik utasukat szállítottak.

2008 februárjában szállították 10 milliomodik utasukat.

2010-es árbevétele alapján a Figyelő listáján már a 42. legnagyobbmagyarországi vállalat volt.

A Malév 2012-es csődje után felmerült, hogy a Wizz Air lehetne az új nemzeti légitársaság, ám ezt a címet végül egyik újonnan alapított, vagy már meglévő cég sem kapta meg.

2013-ban a Magyarországon és Lengyelországban is elnyerte a legkiválóbb márkák elismerése szolgáló Superbrands díjat.

2014 májusában Váradi József vezérigazgató bejelentette a cég Londoni Értéktőzsdére való bevezetését.

2014 októberében módosította rendelését a légitársaság az eddigi A320-as típusok egy része helyett A321-es típust rendelt a légitársaság.

2014-ben több, mint 15,8 millió utast szállított, 86,7%-os átlagos kihasználtság mellett.

2015 februárjában a cég részvényeit bevezették a Londoni Értéktőzsdére. A Wizz Air az FTSE250 index része, melyet a Londonban bevezetett 100-350. legértékesebb cég árfolyamából képeznek.

2015 májusában a légitársaság megváltozott arculatot váltott. A rózsaszín-lila-fehér színkombináció fehér-rózsaszín-kékre változott, a lila-rózsaszín Wizz logóban a teljesen színezett betűket a középen kivágott, fentről lefelé színátmenetes keretű betűk váltották (az egyébtipográfiai jellemzői ugyanakkor változatlanok maradtak). Jelenleg (2015 június) 3 új festésű gép van a légitársaságnál.

2015 októberében szállították 100 milliomodik utasukat. Ugyancsak ebben a hónapban a Forbes magazin Legmenőbb Magyar Márkáklistáján a 6. helyre került.

2015 novemberében - a tőzsdei bevezetés utáni első gyorsjelentésben - 20%-os utasszám növekedésről, 15%-os bevételnövekedésről, és várakozásokon felüli, 205 millió eurós nettó profitról számoltak be.

Ugyancsak ebben a hónapban, Budapesten forgalomba állt a légitársaság első 230 személyes Airbus A321-es gépe. 2016 végéig még további 10 ilyen típusú repülőgépet fognak üzembe helyezni.

Szolgáltatásai :

A Wizz Air egyosztályos, 180 fő befogadására alkalmas Airbus A320 típusú, illetve 230 fő befogadására alkalmas Airbus A321-es típusú bőrüléses repülőgépekkel üzemel. Általában a városoktól távolabb eső repülőtereket használja.

Szolgáltatásai közé tartozik, többek között, a felárért igénybevehető elsőbbségi beszállás lehetősége. A fedélzeten 2015. május óta kötelező helyfoglalás van. A társaság nem biztosít ingyenes étkezést, azonban a légiutaskísérők árusítanak italokat, könnyű hideg ételeket, illetve a légitársaság logóival ellátott ajándéktárgyakat és más használati eszközöket.

Flotta:

A Wizz Air 64 gépből álló flottája – 1 gép kivételével – a 180 üléses Airbus A320-200-ból áll. A légitársaság 2009 júniusi megállapodása nyomán - melyet az Airbus repülőgépgyártóval kötött - 132 ugyanilyen típusú gépre fejlesztheti föl a társaság a gépparkját, ezzel tovább erősítve Kelet-Közép-Európában elfoglalt vezető pozícióját.

2013 októberében a légitársaság bejelentette, hogy a megrendelései közül 26 darabot az Airbus A321-es típusra módosította. Az első Airbus A321-gyel repült járat 2015. november 20-án indult Budapestről Londonba.

2015 júniusában a Párizsi Légikiállításon a légitársaság bejelentette 110 darab Airbus A321neo megvásárlására leadott szándéknyilatkozatát, ill. további 90 darab Airbus A321neo repülőgép nem kötött vételi jogát.

 

Típus Darabszám Megrendelések Utasok
(Első osztály/Komfort turistaosztály/Turistaosztály)
Airbus A320ceo 63 0 180 (0/0/180)
Airbus A321ceo 4 22 230 (0/0/230)
Airbus A321neo 0 110 239 (0/0/239)
Összesen 64 146

 

A régi

 

És az új

komment

AirSerbia

2015. december 16. 16:33 - Szecsei Tamas

The New Wings Of Eurupe

Air Serbia (stílusosan AirSERBIA) Szerbia nemzeti és egyben legnagyobb légitársasága. Korábbi nevén Jat Airways, melyet 2013-ban neveztek át. Új nevén 2013. október 26-án kezdte meg működését. A légitársaság bázisrepülőtere a Belgrád Nikola Tesla nemzetközi repülőtér.

 

Története:

2013. szeptember 1-jén a Jat Airways és az Etihad Airways között stratégiai együttműködés jött létre. A megállapodás értelmében az Etihad 49%-os részesedést szerez a Jat Airways-ben és irányítási jogokat a következő öt évre. A Jat Airways-t 2013. októberében átszervezték és átnevezték Air Serbia-ra, ez év október 26-án indította első járatát Belgrádból Abud Dhabiba.

Útvonalak, partnerek :

A légitársaság indulása óta számos új útvonalat jelentett be és indított el a légitársaság. 2013. december 1-jén Banja Luka és Prága került fel a társaság térképére, majd ugyanazon hónap 10-én Ljubljana és Bukarest is elérhetővé vált az utasok számára. A nyári menetrendtől járatot nyitottak Budapestre, Szófiába, Várnába, Varsóba és Bejrútba.

Codeshare megállapodás:

Az Air Serbia-nak a következő légitársaságokkal van codeshare megállapodása: 

  • Aeroflot
  • Air Berlin
  • Alitalia
  • B&H Airlines
  • Etihad Airways
  • Etihad Regional
  • KLM
  • LOT
  • TAROM

    Hosszú távú járatok tervei

    2013. október 22-én Aleksander Vucic miniszterelnök-helyettes kijelentette, hogy a légitársaság hosszú távú járatokat 3 év múlva vagy hamarabb teljesíthet. Az első két lehetséges Észak-Amerika-i úticél Chicago és Toronto. 2014. május 16-án Szerbia és Kína között létrejött szerződés értelmében hamarosan új járat nyílhat a két ország között.

    Flotta:

Típus Szolgálatban Rendelés Utasok
J Y Összes
Airbus A319-100 7 8 120 128
Airbus A319-100LR 1 8 120 128
Airbus A320-200 2 8 147 155
Airbus A320neo 10 - - TBA
ATR 72-200 3 0 66 66
ATR 72-500 2 0 66 66
Boeing 737-300 6 0 144 144
Saab 2000 1 0 50 50
Összesen 21 11

 

A319-100

 

A320-200

 

ATR 72-200

komment
süti beállítások módosítása