A Boeing 787 Dreamliner (fejlesztési nevén 7E7 vagy Y2) a Boeing Commercial Airplanes legújabb hosszútávú, közepes méretű, széles törzsű két hajtóműves utasszállító repülőgépe, melyet az Amerikai Egyesült Államokban terveztek és gyártanak.
2001. szeptember 11-ei terrortámadás után a légitársaságok olcsóbban üzemeltethető repülőgépeket szerettek volna vásárolni, az alacsony árakkal visszahódítva az elbátortalanodott utasokat, ezért a Sonic Cruiser fejlesztését leállították, és egy konvencionálisabb repülőgép fejlesztésébe fogtak.
A korszerűhajtóművek kevesebbet fogyasztanak, a nagy mennyiségű kompozit anyag miatt a repülőgép szerkezete könnyebb lesz, így olcsóbbá válik az üzemeltetés, és csökken a károsanyag-kibocsátás. A repülőgépen a megszokottnál nagyobb ablakok vannak, a kabinbelső is eltér majd a megszokottól. Az Airbus a repülőgép fejlesztésének hírére kezdte meg az Airbus A350 tervezését, amelyet konkurenciájának szán.
Ezen a gépen már lesz zuhanyzó is. Érdekessége, hogy a készülék egy alkalommal mindössze 1,5 liter vizet használ el.
Fejlesztési irányelvei
A 787-es fejlesztésének fő jellemzője volt a repülőgép súlyának csökkentése. A repülőgép 80%-ban kompozit anyagokból épült. A repülőgépbe épített anyagok súly szerint csökkenő sorrendben a következőek: 50% kompozit anyagokból, 20% alumínium, 15% titán, 10% acél, és 5% egyéb. Alumíniumot a szárnyak és a farok rész éleinél, titánt elsősorban a hajtóművekben és a rögzítő elemeknél, bizonyos helyeken pedig acélt használtak. Külső jellemzői a felkanyarított szárnyvég és a zajcsökkentő fogazott élű hajtóműburkolat. A legnagyobb hatótávolságú változata 15 750 km-t tud egy üzemanyag tankkal repülni, ami elég Los Angeles - Bangkok vagy New York - Hong Kong út megtételére. Utazási sebessége 0.85 Mach (ami 903 km/h a szokásos utazási magasságban).
Fedélzeti rendszerei
A 787-es fedélzeti rendszerei között a legfigyelemreméltóbb az új hatékony elektronikus architektúra, ami a korábbi sűrített levegő és hidraulikán alapuló részeket, elektromos kompresszorokkal és pumpákkal váltja le, valamint teljesen megszüntette a pneumatikus és hidraulikát néhány alrendszerben (pl hajtómű indító vagy fékek).A 787-es másik újdonsága az elektronikus szárnyfűtés, ami elektrotermikusan fűti a szárny felületét - ezzel váltották le a korábban megszokott forró levegővel fűtő rendszert.
A Boeing 787 megrendelői
- Aeromexico 2 darab
- Air Berlin 50 darab
- Air Canada 14 darab
- Air China 15 darab
- Air India 27 darab
- Air New Zealand 8 darab
- Air Pacific 5 darab
- ALAFCO 12 darab
- ANA 50 darab
- Arik Air 7 darab
- Arkia Israel Airlines 4 darab
- Azerbaijan Airlines 3 darab
- British Airways 24 darab
- Continental Airlines 25 darab
- China Eastern Airlines 15 darab
- Ethiopian Airlines 10 darab
- Etihad Airways 35 darab
- First Choice 12 darab
- Garuda Indonesia 10 darab
- Hainan Airlines 8 darab
- Icelandair 14 darab
- International Lease Finance Corporation (ILFC) 22 darab
- Japan Airlines 35 darab
- Jet Airways 10 darab
- Kenya Airways 9 darab
- Korean Air 10 darab
- LAN Airlines 32 darab
- LCAL (Low-Cost Aircraft Leasing) 15 darab
- LOT Polish Airlines 8 darab
- Monarch Airlines 6 darab
- Nakash Group 2 darab
- Northwest Airlines 18 darab
- OmanAir 6 darab
- Pegasus 6 darab
- Qantas 45 darab
- Qatar Airways 30 darab
- Royal Air Maroc 5 darab
- Royal Jordanian Airlines 8 darab
- S7 Airlines 15 darab
- Shanghai Airlines 9 darab
- Travel Service 1 darab
- Uzbekistan Airways 2 darab
- Vietnam Airlines 4 darab
- Virgin Atlantic 15 darab