Minden ami repül

Repülők

Boeing 787

2015. december 10. 15:12 - Szecsei Tamas

A Boeing 787 Dreamliner (fejlesztési nevén 7E7 vagy Y2) a Boeing Commercial Airplanes legújabb hosszútávú, közepes méretű, széles törzsű két hajtóműves utasszállító repülőgépe, melyet az Amerikai Egyesült Államokban terveztek és gyártanak.

2001. szeptember 11-ei terrortámadás után a légitársaságok olcsóbban üzemeltethető repülőgépeket szerettek volna vásárolni, az alacsony árakkal visszahódítva az elbátortalanodott utasokat, ezért a Sonic Cruiser fejlesztését leállították, és egy konvencionálisabb repülőgép fejlesztésébe fogtak.

A korszerűhajtóművek kevesebbet fogyasztanak, a nagy mennyiségű kompozit anyag miatt a repülőgép szerkezete könnyebb lesz, így olcsóbbá válik az üzemeltetés, és csökken a károsanyag-kibocsátás. A repülőgépen a megszokottnál nagyobb ablakok vannak, a kabinbelső is eltér majd a megszokottól. Az Airbus a repülőgép fejlesztésének hírére kezdte meg az Airbus A350 tervezését, amelyet konkurenciájának szán.

Ezen a gépen már lesz zuhanyzó is. Érdekessége, hogy a készülék egy alkalommal mindössze 1,5 liter vizet használ el.

Fejlesztési irányelvei



A 787-es fejlesztésének fő jellemzője volt a repülőgép súlyának csökkentése. A repülőgép 80%-ban kompozit anyagokból épült. A repülőgépbe épített anyagok súly szerint csökkenő sorrendben a következőek: 50% kompozit anyagokból, 20% alumínium, 15% titán, 10% acél, és 5% egyéb. Alumíniumot a szárnyak és a farok rész éleinél, titánt elsősorban a hajtóművekben és a rögzítő elemeknél, bizonyos helyeken pedig acélt használtak. Külső jellemzői a felkanyarított szárnyvég és a zajcsökkentő fogazott élű hajtóműburkolat. A legnagyobb hatótávolságú változata 15 750 km-t tud egy üzemanyag tankkal repülni, ami elég Los Angeles - Bangkok vagy New York - Hong Kong út megtételére. Utazási sebessége 0.85 Mach (ami 903 km/h a szokásos utazási magasságban).

Fedélzeti rendszerei

A 787-es fedélzeti rendszerei között a legfigyelemreméltóbb az új hatékony elektronikus architektúra, ami a korábbi sűrített levegő és hidraulikán alapuló részeket, elektromos kompresszorokkal és pumpákkal váltja le, valamint teljesen megszüntette a pneumatikus és hidraulikát néhány alrendszerben (pl hajtómű indító vagy fékek).A 787-es másik újdonsága az elektronikus szárnyfűtés, ami elektrotermikusan fűti a szárny felületét - ezzel váltották le a korábban megszokott forró levegővel fűtő rendszert.

A Boeing 787 megrendelői

 

  • Aeromexico 2 darab
  • Air Berlin 50 darab
  • Air Canada 14 darab
  • Air China 15 darab
  • Air India 27 darab
  • Air New Zealand 8 darab
  • Air Pacific 5 darab
  • ALAFCO 12 darab
  • ANA 50 darab
  • Arik Air 7 darab
  • Arkia Israel Airlines 4 darab
  • Azerbaijan Airlines 3 darab
  • British Airways 24 darab

  • Continental Airlines 25 darab
  • China Eastern Airlines 15 darab
  • Ethiopian Airlines 10 darab
  • Etihad Airways 35 darab
  • First Choice 12 darab
  • Garuda Indonesia 10 darab
  • Hainan Airlines 8 darab
  • Icelandair 14 darab
  • International Lease Finance Corporation (ILFC) 22 darab
  • Japan Airlines 35 darab
  • Jet Airways 10 darab
  • Kenya Airways 9 darab
  • Korean Air 10 darab
  • LAN Airlines 32 darab
  • LCAL (Low-Cost Aircraft Leasing) 15 darab
  • LOT Polish Airlines 8 darab
  • Monarch Airlines 6 darab
  • Nakash Group 2 darab
  • Northwest Airlines 18 darab
  • OmanAir 6 darab
  • Pegasus 6 darab
  • Qantas 45 darab
  • Qatar Airways 30 darab
  • Royal Air Maroc 5 darab
  • Royal Jordanian Airlines 8 darab
  • S7 Airlines 15 darab
  • Shanghai Airlines 9 darab
  • Travel Service 1 darab 
  • Uzbekistan Airways 2 darab
  • Vietnam Airlines 4 darab
  • Virgin Atlantic 15 darab
komment

Boeing 737

2015. december 09. 21:47 - Szecsei Tamas

A 737 és a 737 MAX

A Boeing 737 a világ legnépszerűbb közepes hatótávolságú, keskeny törzsű utasszállító repülögépe. 2011 decemberéig több mint 7000 megrendeléssel (a 6000-iket 2009 áprilisában adták át) minden idők legtöbbet megrendelt és legtöbbet legyártott utasszállítója.

Első felszállás 1967. április 9.
Szolgálatba állítás 1968. február 10.

 

Története:

Az utasszállító család tökéletesítésére a Boeing 1965. Február 19-én bejelentette a B737-es modellt, egy két gázturbinás sugárhajtóműves, rövid hatótávolságú utasszállító gépet.A B737 fedélzeti rendszerei és alapja 60%-ig megegyezett a B727-esével, az új modell azonban mégis egészen más repülőgép volt. Ami a befogadóképességet illeti, eredetileg 65-80 utassal számoltak, ám a Lufthansa 100 ülőhelyhez ragaszkodott. Ennek megfelelően meghosszabbították a gép törzsét. A B737-100 modell első változataiból mindazonáltal csupán 30 darabot gyártottak, mert idők közben már tervezés alatt volt egy nagyobb kapacitású variáns. Ez a változat, a B737-200-as modell lett az új szabvány repülőgép. 1968-ban kezdte meg menetrendszerű járatait a United Airlines légitársaságnál. Ezután indult el három ún. "old generation" repülőgéptípus kialakítása: a B737-300, 400 és az 500-as modell.

 

Az Új generációs (NG) 737-esek :

737–600102 utasférőhellyel rendelkezik. Legnagyobb utazósebesség: 750–850 km/h.

737–700 Utasférőhely: 119 fő. Utazósebesség: 850 km/h. Legnagyobb üzemeltetője az amerikai Southwest Airlines 324 ilyen géppel.

737–700ER : Hatótávolsága: 10 205 km. Két osztályos elrendezésben 126-an utazhatnak rajta.

737–800A Malév flottájában 5 db 800-as típus szerepelt. Utasférőhely: 168 fő. Utazósebesség: 700–850 km/h.

737–900 : A 737-900-as első megrendelője az Alaska Airlines volt, amely 2001. május 15-én állította forgalomba a típust.

737 MAX

A 737-es útán 50 évvel jelenik meg. Az első gép 2015 Szeptemberében lett kész, viszont az elsőt csak 2017-ben fogják leszállítani. A B737 4. Generációs gépei lesznek.

 Utasszám :

737 MAX 7 737 MAX 8/
MAX 200
737 MAX 9   
149 
140 
126 
200 
175 
162 
220 
192 
180 
Utazósebesség: 842 km/h
Fesztávolság: 36 m
Darabonkénti ár: 85 100 000–109 900 000 USD (2013.)
Gyártó: Boeing Commercial Airplanes

Fajtái : 

  • 737 MAX 7
  • 737 MAX 8 -
    • 737 MAX 200 
  • 737 MAX 9

Friss Hírek :

Elkészült az első Boeing 737 MAX 8

A gép november 30-án került a festőhangárba, a Sprit of Renton névre keresztelt gép a Boeing saját festésével gördült ki a csarnokból. A program a terveknek megfelelően halad, a szűzfelszállás 2016 első negyedévében lehet.Az ünneplést követően az első példányt felkészítik a repülésre, a gép várhatóan 2016 első negyedévében teljesíti szűzfelszállását.
Teljes festésben gördült ki a festőhangárból. | © AIRportal.hu
A többi tesztpéldány közül kettő a végösszeszerelő csarnokban van, a negyediket pedig most kezdték összerakni.

A Boeing szerint a programban jelenleg nincs csúszás, az első darabot a Southwest Airlines a terveknek megfelelően 2017 harmadik negyedévében üzembe állíthatja.

A 737 MAX a jelenlegi Next Generation továbbfejlesztett változata, amely egyebek mellett gazdaságosabb CFM Leap hajtóműveket és új, kettős tollazatú szárnyvégeket (wingleteket) kap a költséghatékonyabb üzemelés érdekében.

A Boeing számításai szerint az új modell 20 százalékkal kevesebb kerozinnal is beéri elődjéhez képest, és az A320neóhoz képest a székenkénti üzemelési költsége 8 százalékkal alacsonyabb lesz, mint versenytársának, az Airbus A320neónak.
A Sprit of Renton elnevezés is felkerült a gép törzsére. (Fotók: Boeing Company) | © AIRportal.hu
A MAX-okra eddig összesen 2955 rendelés érkezett hatvan megrendelőtől, az A320 neókból viszont az Airbus eddig 4400-at adott el, és az első gépet akár már idén év végén átadhatják a Qatar Airways-nek.

komment

Az Airbus A350

2015. december 09. 21:31 - Szecsei Tamas

Az Airbus A350 Tipusai és az XWB

 Az Airbus A350 egy nagy hatótávolságú, közepes méretű, széles törzsű repülőgép, melyet a Boeing 777 és a Boeing 787 vetélytársának szánnak. Az A350 az első olyan Airbus, melynek törzse és szárnyai túlnyomórészt kompozit anyagokból készül. A repülőgép 2015 januárja óta van forgalomban.A bevezető légitársaság, egyben a legnagyobb megrendelő a Qatar Airways lesz, a negyedik prototípust részlegesen át is festették a légitársaság színeire, mely a gyár alkalmazottai közt komoly visszhangot váltott ki.

Szárnyfelület 440 m² m²
Szárnynyilazás 35°
Törzsátmérő 5,94 m m


A350 variant sizes.svg

Ha valaki nem tudná, az XWB az extra széles törzsű repülőgép jelleget takarja, ami úgy néz ki, mintha keskeny törzsű lenne. A széles törzsű gépekben kétfolyosós az ültetés, azaz nyolc székes sorral dolgozó.Hívták ezt a fejlesztés kezdetén az A320 családra utalva A280 gépnek is. A mostani A350 jobban követi a fejlődést, hiszen előtte van sorban a két széles törzsű gép, az A330 és a már kifutott négyhajtóműves A340.

 

A350-800

 

Az A350-800 a tervek szerint 270 férőhelyet kínál harmadosztályos elrendezésben. A gép hatótávolsága 15700km lesz. A Boeing 787-9 vetélytársának tervezik, amely egyben a A330-200 típust is leváltja majd.

A350-900

 

Ez 314 üléses (harmadosztályon 9 egy sorban egymás mellé helyezett ülésekkel), legnagyobb hatótávolsága eléri a 15000km-t. A gyár állítása szerint a gép üres tömege egy ülésre számolva 16%-kal lesz könnyebb, 30%-kal kevesebb üzemanyagot, 25%-kal alacsonyabb fenntartási költséget igényel ülésenként, mint egy Boeing 777-200ER, ennek vetélytársának tervezték, valamint a A340-300 típus leváltására.

A350-1000

 

Az A350-esnek ezt a változatát 2017-ben tervezik forgalomba helyezni, mely a tervek szerint legnagyobb változata lesz a géptípusnak: 350 ülőhelyet kínálva harmadosztályú elrendezésben. A gép 15600 km távolságot lesz képes leszállás nélkül megtenni. A típust a Boeing 777-300ER vetélytársának és a Airbus A340-600 leváltására tervezik.

Az első repülőgép - melynek szűzfelszállását 2016. év végére tervezik - egyike lesz az Airbus által legyártott háromgépes teszt-flottának. Az első A350-1000 átadását 2017. közepére tervezik.

Az A350-1000 repülőgépek 74 méter hosszúak lesznek és az Airbus történetében legerősebb, Rolls Royce Trent XWB-97 hajtóművekkel lesznek felszerelve. A hosszabb törzsű Airbus A350-1000-es repülőgépekre eddig 10 vásárlótól 181 repülőgépre van megrendelése az európai repülőgép-gyártónak.

komment
süti beállítások módosítása